Asset Publisher Asset Publisher

Malarstwo i rzeźba na hubie Mieczysława Łando

Nowe eksponaty Muzeum Leśnictwa

Prezentujemy unikalne w skali kraju i świata „hubowe” dzieła sztuki – różnorodne postaci i scenki rodzajowe stworzone z owocników huby drzewnej. Jest to efekt twórczości artystycznej Mieczysława Łando (1911–1982). Artysta, pomimo swoich trudnych życiowych doświadczeń, zajmował się malarstwem i rysunkiem oraz rzeźbą na hubie i wiórach drzewnych, która była najważniejszą dziedziną jego twórczości. W swoim dorobku artystycznym Mieczysław Łando ma ponad 300 kompozycji z hub i elementów drewnianych.

W latach 80-tych ubiegłego wieku Ośrodek Kultury Leśnej pozyskał pierwsze egzemplarze do swojej muzealnej kolekcji. Wzbogaciły one wystawę pt. „Kulturotwórcza rola lasu” prezentowaną w Oficynie od 1986 roku. Kolejne 23 egzemplarze przekazała w 2020 roku bratanica autora, Barbara Dzikowska-Łando. Powyżej prezentujemy właśnie tę część prac.

Twórczość plastyczna Mieczysława Łando polega na odkryciu utajonych form i kształtów w materiale, jakim jest huba i wióry drzewne. Odpowiednie ich zestawienie i podkreślenie farbą naturalnego rysunku daje w rezultacie realistyczne modele postaci.

W ofercie sprzedażowej Ośrodka znajduje się książeczka „Malarstwo i rzeźba na hubie Mieczysława Łando” zawierająca opis działalności artystycznej oraz przeszło 100 kompozycji plastycznych artysty. Zakupić ją można w Muzeum Leśnictwa w Gołuchowie lub poprzez zamówienie drogą mailową (okl@okl.lasy.gov.pl).


„Ogniem w drewnie”

Wystawa

„Ogniem w drewnie” to tytuł wystawy prac Pani Julii Nicer związanej zawodowo z Nadleśnictwem Dobieszyn w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu.

Autorka od kilku lat zajmuje się tworzeniem obrazów na płaskich kawałkach drewna za pomocą rozgrzanych metalowych ostrzytechniką nazywaną pirografią. Jak sama mówi w informatorze wystawy: „Pirografia do uchwycenia wzoru potrzebuje mało skomplikowanych środków. Obraz można nanieść dzięki trzem elementom: suchemu drewnu bądź sklejce, temperaturze około 600°C oraz impregnatowi, np. olejowi lnianemu. Olej uwydatnia naturalny wzór słoi, dzięki czemu przy wypalonym drewnie nigdy nie wiadomo, jaki otrzyma się efekt końcowy. Poprzez utlenienie zwęglona tkanka materiału może się rozjaśnić, a kolor naturalnej struktury drewna – mocno ujawnić. Jest to dość istotne przy szczegółach i wyjątkowych elementach mających znaczny wpływ na efekt końcowy, np. na rysy twarzy w portretach. Oprócz wykończenia naturalnego można starać się uzyskać efekt nabłyszczenia – wtedy zabezpieczamy pirografię lakierem do drewna”. W swojej skromności zapomina o jeszcze jednym niezbędnym elemencie w procesie twórczym – talencie. Talent połączony z pracowitością złożyły się na prezentowaną wystawę. Zobaczymy tutaj wizerunki zwierząt, owadów, pejzaże, ale też i ludzi w scenkach rodzajowych i portrecie. Ciekawostką jest „podobrazie”, czyli w tym wypadku drewno, na którym wykonane zostały poszczególne przedstawienia. Najczęściej użytym materiałem jest drewno lipowe, które swoim charakterystycznym kolorem i rysunkiem wzbogaca przekazywane treści. Zdecydowanie odmiennie prezentują się prace wykonane na podłożu z drewna orzechowego, dębowego czy jaworowego. Tu, porównując poszczególne prace, możemy bezpośrednio ocenić szlachetność materiału i kunszt autorki.

Wystawa będzie dostępna w Gołuchowie w budynku Oficyna do końca czerwca 2021 roku.

Zapraszamy!

Komisarz wystawy: Konrad Bul


„Żartobliwa, rysunkowa kronika XL-lecia Solidarności”

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z naszą pierwszą w tym roku wystawą czasową. Udostępniamy dzieła Jacka Frankowskiego – Franka w wersji cyfrowej.

10 listopada 1980 roku Sąd Wojewódzki w Warszawie zarejestrował Niezależny, Samorządny, Związek Zawodowy „Solidarność”. W końcu ubiegłego roku rozpoczęły się obchody jubileuszu 40-lecia, które potrwają do końca bieżącego roku. Z tej okazji Jacek Frankowski – Franek, karykaturzysta, ilustrator, filmowiec, dokumentalista, autor rysunków projektowych do Polskiego zoo przygotował wystawę pt. Żartobliwa, rysunkowa kronika XL-lecia Solidarności.

Jest to humorystyczne przedstawienie kolejnych okresów współczesnej historii Polski. Burzliwej, obfitującej w znamienne wydarzenia, które odcisnęły się w życiu każdego z nas. Wszystkie prezentowane na wystawie rysunki powstawały w okresie, do którego się odnoszą. Z tego należy wnosić, że w okresie „realnego socjalizmu” autor żartował z komuny, później obśmiewał stan wojenny, a wybuch demokracji udokumentował rysunkami pełnymi entuzjazmu i nadziei na lepszą przyszłość.

W ostatnim, omawianym okresie powstał najbardziej znany jego cykl postaci z Polskiego zoo, a kilka lat później namówiłem go do stworzenia albumu karykatur znanych leśników. To stąd, oraz z faktu, że kiedyś ukończył nauki leśne na SGGW, wzięły się kontakty z leśnikami i z Ośrodkiem Kultury Leśnej w Gołuchowie. Dzisiaj prezentujemy 25 plansz będących swoistą kroniką historyczną.

Zapraszam do zapoznania się z wystawą. Zobaczycie państwo znakomitą kreskę rysownika karykaturzysty, w opisach dojrzycie wrażliwość i wnikliwość dokumentalisty, a w kompozycji zaprezentuje się ilustrator ówczesnej rzeczywistości.

 

Zapraszam do spojrzenia na zamieszczoną poniżej wystawę.

Konrad Bul